Khamis, 26 Februari 2009

GMP Gesa NGO Bukan Melayu ke Hadapan

Jimadie Shah Othman , Malaysiakini, 25 Februari 2009

Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) meminta NGO bukan Melayu turut tampil ke hadapan dalam memperjuangkan pemansuhan dasar pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).

Setiausahanya Hasni Abas berkata, pertubuhan pendidikan bukan Melayu seperti Dong Jiao Zhong (DJZ) dan Yayasan Tamil memberikan kerjasama dengan menghadiri mesyuarat dan program GMP, tetapi kurang terlibat dalam mobilasi untuk perhimpunan raksasa mereka 7 Mac depan.

"Kita harapkan mereka menggerakkan seramai mungkin orang untuk menghadiri perhimpunan tersebut," kata beliau yang juga pengerusi kesatuan sekerja Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

"Komitmen itu kita belum jelas. Sekejap kata hendak datang, sekejap kata tidak," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Pada 7 Mac depan, GMP akan menganjurkan perhimpunan besar 100,000 orang ala-Bersih di Istana Negara, di ibu negara bagi mendesak pemansuhan PPSMI.

Mereka dijadual menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong bagi memohon campur tangan baginda dalam isu tersebut.

Ketika dihubungi Malaysiakini pagi ini, Hasni bagaimanapun berkata, GMP akan membuat jemputan khas kepada NGO terbabit untuk menghadiri perhimpunan tersebut.

Belum Putus Secara Rasmi

"Kalau bapa buat kenduri kahwin, takkanlah anak nak kena jemput. Tengoklah nanti kita hantar surat atau SMS," katanya.

Sementara itu, persatuan pendidik Cina, Dong Jiao Zhong difahamkan belum memutuskan secara rasmi penyertaan mereka dalam perhimpunan yang dirancang GMP itu.

Sumber-sumber persatuan itu memberitahu, pihaknya masih memikirkan tindakan sesuai bagi membantah pelaksanaan dasar yang diperkenalkan sejak enam tahun lalu itu.

Bagaimanapun, kata sumber-sumber itu, mereka akan mengekalkan hubungan dengan kumpulan-kumpulan lain yang membantah dasar itu, termasuk GMP.

NGO tersebut, tambahnya, sebelum bersidang awal Mac ini, pihaknya tidak akan mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi berhubung tindakan lanjut mereka menentang PPSMI.

Mereka sebelum ini dilaporkan memberikan tarikh akhir kepada kerajaan sehingga hujung bulan ini, sebelum memutuskan bentuk bantahannya.

Tiada ulasan: