Selasa, 17 Mac 2009

Kisah Sedih: Pesakit Barah Diberi Ubat Pening Akhirnya Meninggal

Gantung di sana sini
http://profabdullah1.wordpress.com/2009/03/17/tergantung-gantung/

Dalam Utusan Malaysia 16 Mac 2009, ZAINI RABAN melaporkan bahawa “Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah menggesa semua pihak menghentikan tindakan politik keterlaluan termasuk mengadakan perhimpunan haram kerana ia boleh mengheret negara ke kancah darurat ekonomi.”

Nasib baiklah perhimpunan anti ppsmi di Masjid Negara pada 7 Mac lalu itu diluluskan. Cuma ‘diharamkan’ kemudian.

Setuju. Kepada para pelajar yang sedang belajar berfikir, ini adalah sebuah contoh kesimpulan tersasar, sejenis tergantung juga. Lihat pada sebuah contoh lain.

Kita di UPSI baru sahaja kehilangan seorang rakan yang meninggal akibat ketumbuhan dalam otak. Pada tahap awal penyakitnya, beliau cuma pening-pening. Lalu doktornya memberi ubat pening sahaja kepada beliau.

Rupa-rupanya pening itu adalah simtom, atau tanda sahaja kepada ketumbuhan dalam otaknya.
Oleh sebab itu, doktor hanya megubati simptom sahaja, bukan penyakitnya. Apabila disedari, penyakit sebenarnya sudah “keterlaluan” bak titah Raja Muda.

Seyogia dimaklumkan, yang akan merosakkan ekonomi negara adalah dasar PPSMI itu, bukan demonstrasi haram atau halal.

Banyak lagi cerita tergantung:

1. Ali Rustam mungkin digantung?
HATA WAHARI dari Utusan Online, 16 Mac 2009, juga melaporkan Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam disebut-sebut antara pemimpin kanan UMNO yang bakal dikenakan tindakan atas kesalahan politik wang pada mesyuarat Lembaga Disiplin UMNO, esok.

2. Muhyiddin Yasin akan digantung esok?
Tranungkite Online, Isnin 16, 2009 8:42 pm, melaporkan dari sumber-sumber yang boleh dipercayai 250% Muhyiddin Yasin akan digantung keahlian umno esok!

3. Maka Gobind Singh Deo pun digantunglah … sehingga setahun
TheNutGraph melaporkan KUALA LUMPUR, 16 March 2009: Minister in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz said the decision of the Dewan Rakyat today to suspend the membership of Gobind Singh Deo (DAP-Puchong) for one year was fair.

… (for) making a serious and malicious charge against Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak on 12 March.

Lihat, kita bukan anti bahasa Inggeris. Cuma jangan diajarkan sains dan matematik dalam bahasa Inggeris kepada orang yang tidak tahu bahasa Inggeris.

4. Keputusan Nur Nik Madihah pun masih teragntung, belum membuat keputusan mahu ke mana belajar.

Tiada ulasan: