Jumaat, 23 Januari 2009

PPSMI Melanggar Akta Pendidikan 1996

PPSMI Melanggar Akta Pendidikan 1996
Prof. Emeritus Dr. Abdullah Hassan, 18 Disember 2008,
http://profabdullah1.wordpress.com/

Laporan ini disadur daripada Lawyer: Against the law to teach in English oleh Joseph Sipalan, dalam The New Straits Times, 18 Disember 2008.

KUALA LUMPUR: 17 Disember 2008, Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman berkata bahawa PPSMI yang dilaksanakan pada tahun 2003 itu melanggar peruntukan dalam Akta Pendidikan 1996. Akta itu mengatakan dengan jelas Bahasa Melayu mesti digunakan sebagai bahasa pengantar mata pelajaran teras.

Dalam Seksyen 17(1) Akta Pendidikan 1996, jelas dinyatakan Bahasa Melayu hendaklah digunakan sebagai bahasa pengantar dalam semua institusi pendidikan dalam sistem pendidikan kebangsaan. Yang dikecualikan adalah sekolah jenis kebangsaan dan institusi lain yang diizinkan oleh menteri pelajaran.

Beliau juga mengatakan Seksyen 18 Akta tersebut mewajibkan mata pelajaran teras diajarkan dalam bahasa Malaysia.

Undang-undang yang berkuat kuasa pada hari ini menyatakan bahawa adalah bersalahan daripada segi undang-undang untuk kita menggunakan sebarang bahasa lain bagi mengajarkan mata pelajaran teras.

Sains dan matematik itu adalah mata pelajaran teras.

Ulasan:
PPSMI menyerlahkan bahawa kerajaan Malaysia mempertidak Rukun Negara (Keluhuran Perlembagaan dan Kedaulatan Undang-undang). Sesiapa yang menyokong PPSMI juga bersekongkol dengan kerajaan Malaysia. Renung-renungkan dan fikir-fikirkanlah!

Tiada ulasan: