Jumaat, 30 Januari 2009

Ringkasan Kajian Juriah Long 2008

Prof. Dr. Abdullah Hassan, 12 Januari 2009 http://profabdullah1.wordpress.com/
Kejayaan PPSMI yang Tidak Seindah Kata

Kajian Prof. Datin Dr. Juriah Long (UKM) membawa dapatan yang berlainan daripada apa yang dikatakan oleh Datuk Alimuddin, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia.

Prof. Datin Dr. Juriah Long daripada Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bersama-sama kumpulan penyelidiknya telah selesai menjalankan kajian kualitatif tentang prestasi PPSMI di dua buah sekolah (i) Sekolah Menengah Maahad Kajang (berasrama penuh) dan (ii) Sekolah Menengah Jalan 2 Bandar Baru Bangi.

Hasil kajian beliau mendapati PPSMI menggagalkan strategi pembelajaran berdasarkan murid kerana pelajar-pelajar tidak faham konsep-konsep matematik dan saintifik yang cuba diterangkan oleh guru.

Apabila pelajar tidak memahami bahasa Inggeris, mereka tidak dapat memahami perkara yang diperkatakan oleh guru. Mereka juga tidak dapat berfikir dalam bahasa Inggeris. Oleh sebab itu mereka tidak dapat bertanya dalam bahasa Inggeris kepada guru. Akibatnya mereka tidak dapat menjawab soalan guru dalam bahasa Inggeris.

Laporan beliau disampaikan dalam Seminar Antarabangsa Bahasa Melayu di Universiti Malaysia Terengganu pada 2 Disember 2008.

Mungkin kita teringat kata-kata mainan rakan-rakan. Murid-murid yang terkial-kial sekadar hendak lulus ketika diajarkan sains dan matematik melalui bahasa Melayu, sekarang bertambah baik prestasinya melalui bahasa Inggeris yang tidak difahaminya!

Ia betul Datuk?

Bak kata orang Perak, di UPSI “Ape ke he, ye bebeno Datok!”

Tiada ulasan: