Rabu, 18 Februari 2009

Catatan Peristiwa GMP di Parlimen


Oleh Puan Ainon Mohd, http://universitipts.com/index.php/site/comments/catatan_peristiwa_gmp_di_parlimen/

Jam 9.30 pagi, delegasi pemimpin-pemimpin GMP mula berjalan kaki dari Tugu Negara menuju Parlimen. Tiba di persimpangan jalan masuk ke Parlimen, kira-kira 40 orang polis beruniform sudah menunggu. Itu adalah halangan pertama.

Sdr. Rozan Azen membuka kain rentang spanduk anti PPSMI. Ia menyebabkan trafik bergerak perlahan kerana mereka cuba membaca tulisan pada kain rentang. Beberapa lama kemudian polis mengarahkan supaya kain rentang itu dilipat, kalau tidak dia mahu rampas kain rentang itu.

Dato' Ustaz Abu Bakar Chik tiba-tiba datang dari arah Parlimen lalu bercakap-cakap dengan pegawai-pegawai polis. Beliau meminta polis mengizinkan delegasi meneruskan perjalanan ke Parlimen. Lama juga proses tawar-menawar itu, lalu sebahagian delegasi berjalan terus ke hadapan menuju Parlimen.

Kemudian kami berdepan dengan halangan polis lagi, tiba-tiba YB Dr. Lo'Lo' turun dari kereta, lalu beliau memujuk polis-polis itu supaya mengizinkan kami meneruskan perjalanan menuju Parlimen. Sambil beliau bercakap-cakap dengan polis, sebahagian daripada delegasi menonong berjalan ke hadapan. Lama-lama semua berjalan terus ke hadapan.

Kemudian kami tiba pula di pintu gate keselamatan. Di situ YB Tien Chua sudah menunggu. Tawar-menawar lagi. Pegawai keselamatan memberitahu cuma 10 orang sahaja dibenarkan masuk. YB Dr. Lo'Lo' dan YB Tien Chua memujuk mereka supaya membenarkan semua delegasi masuk ke perkarangan sahaja, tidak masuk dewan persidangan pun tidak apa.

Kad hanya diberikan kepada 10 orang pemimpin. Dr. Lo'Lo' memberi saya kad sebab hanya saya satu orang perempuan dalam delegasi GMP itu. Saya digelar oleh ahli delegasi sebagai "Perempuan Melayu Terakhir".

Kami pun tiba ke bangunan Parlimen. Semua delegasi masuk ikut belakang punggung YB Tien Chua dan YB Dr. Lo'Lo' ke ruang legar. Di situ kira-kira 30 orang wartawan sudah menunggu di meja sidang akhbar. Dato' Hassan Ahmad pun menerangkan kepada para wartawan tujuan delegasi datang ke Parlimen.

Semasa sidang sedang berlangsung, lepas seorang-seorang Ahli Parlimen Pakatan Rakyat keluar dan datang memberi sokongan. Mereka bersalaman dengan ketua-ketua delegasi. Orang yang mula-mula datang adalah YB Dato' Lim Guan Eng. Kemudian YB Dato' Tuan Guru Hj. Hadi Awang, YB Dr. Hatta, YB Nasharuddin, YB Dr. Zulkifli, YB Azmin Ali, dan banyak lagi.

Delegasi kemudian menyampaikan satu salinan memorandum kepada YB Dato' Tuan Guru Hj. Hadi Awang.

Kemudian tibalah masanya 10 orang ketua delegasi hendak masuk ke dalam dewan sidang Parlimen. Dato' SN A Samad Said tidak dibenarkan masuk sebab pakaian beliau tidak kemas. Selepas diterangkan siapa beliau kepada pegawai yang bertugas barulah beliau dibenarkan masuk.

Kami pun duduk di kerusi galeri, waktu itu YB Dato' Shahril Samad sedang berucap. Akhirnya tibalah saat yang ditunggu-tunggu. Kebetulan dalam jadual pagi tadi Hishamuddin Hussein Onn akan menjawab berbelas-belas pertanyaan tentang PPSMI yang dikemukakan lebih awal dulu.

Selepas Hishamuddin berucap mempertahankan dasar PPSMI, YB Dato' Kamaruddin Jaafar bangun berucap. Beliau memaklumkan kepada Dewan kehadiran delegasi GMP dalam sidang itu. Kemudian beliau menyebut isu laporan polis yang telah dibuat oleh Gapena.

Kemudian, banyak ahli PR bangun hendak bercakap tetapi Speaker membenarkan Bung Mukhtar (Kinabatangan) bercakap. YB itu yang terkenal dengan nama jolokan "Big Foot" (nama itu diberi oleh YB Karpal Singh) menggesa supaya kerajaan meneruskan PPSMI.

Menurut YB Big Foot itu, dia sudah membuat kajian di kawasannya, di mana hasil kajian itu semua orang di Kinabatangan mahu supaya PPSMI diteruskan.

Kemudian si Big Foot menuduh pejuang-pejuang bahasa adalah orang-orang yang mereka sendiri mengajar anak-anak mereka menguasai bahasa Inggeris tetapi tidak mahu anak-anak orang lain menguasai bahasa itu. Dia juga mengatakan para pejuang bahasa sebagai "anasir" yang mesti ditentang.

Kemudian seorang AP PR muda bangun bercakap membidas YB Big Foot kerana menggunakan perkataan 'anasir' kepada para pejuang bahasa.

Selepas dia bercakap, lebih banyak AP bangun hendak bercakap, termasuk Dato' Dr. Puad Zarkasyi, tetapi Speaker tidak mengizinkan isu itu dibincangkan lagi.

Kami pun keluar dewan, dan berada di ruang legar.

Kemudian Dato' Seri Anwar Ibrahim tiba, lalu Dato' Hassan Ahmad menyerahkan satu salinan memorandum kepada beliau. Beliau mengulangi komitmen PR akan memansuhkan PPSMI.
Kemudian Hishamuddin keluar dewan dan delegasi menunggunya di depan pintu, lalu Dato' Hassan Ahmad menyerahkan satu salinan memorandum. Hishamuddin berkata kepada delegasi, "Teruskan!"

Tidak lama kemudian saya ternampak YB Big Foot berdiri bercakap-cakap dengan 2 orang (saya tidak perasan siapa 2 orang itu) di depan pintu bilik rehat para AP. Saya pun terus pergi kepada YB Big Foot itu. Saya tidak peduli memberi salam dahulu. Saya juga tidak peduli memperkenalkan diri saya. Saya terus 'serang' dia. Saya tidak beri peluang dia bercakap.

Bila habis saya bercakap saya terus beredar, meninggalkan dia terpinga-pinga. Saya pergi berdiri kira-kira 20 depa dari dia. Saya perhatikan YB Big Foot mula dikerumuni oleh para pejuang bahasa.

Kemudian YB YM Tengku Razaliegh datang berjumpa dengan delegasi, lalu Dato' Hassan Ahmad menyampaikan satu salinan memorandum. Beliau menyatakan beliau kesal mengapa isu PPSMI masih belum selesai.

Kemudian saya dan beberapa rakan pun beredar dari Parlimen.

Tiada ulasan: