Jumaat, 20 Februari 2009

Penentangan PPSMI Meningkatkan Temponya

Thursday, February 12, 2009, 12:48:20 AM bahazain@gmail.com (bahazain)
APAKAH BANTAHAN PPSMI SEDANG MEMBINA TEMPO PERGERAKANNYA?
Blog Desa Kota, Baha Zain http://bahazain.blogspot.com/

Dimaklumkan bahawa Dato' Dr Hassan Ahmad ( Pengerusi, Gerakan Membasmi PPSMI) akan mengadakan sidang akhbar pada Khamis, 12 Feb, 2009.

Kira-kira apa yang akan dinyatakan oleh beliau tidaklah jelas.

Saya mengenali Dato' Hassan sejak 1964 lagi sewaktu beliau menjadi Pegawai Penyelidik di DBP. Dia bukan kaki gaduh, lebih-lebih lagi bukan samseng jalanan. Kalau saya sedikit nakal, suka berkeluyuran di jalan-jalan KL (pada waktu dulu tidak seribut dan berserabut seperti zaman ini) , beliau lebih aman, berdisiplin, ilmiah, dan tekun membuat kerja.

Pokoknya dia lebih stabil , berkhalwat selalu dengan buku, dan tak mungkin berdemonstrasi di lapangan, walaupun jenakanya kadang-kadang sangat jorok (istilah Jakarta). Tetapi sekarang beliau nampaknya menjadi pemberani dan seolah-olah membujur lalu melintang kopak dalam tindakan menentang PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dlm Bahasa Inggeris).

Nampaknya semakin berusia , semakin berbisa. Kenapa? Jawabnya beliau adalah antara yang sangat berpengetahuan tentang makna bahasa dalam peradaban sesuatu bangsa, dan menjadi sangat patriotik memperjuangkannya di tengah-tengah masyarakat, meskipun beliau sepatutnya hidup aman dan diam-diam menikmati zaman pencennya.

Suara dan hati nuraninya membuat dia berasa berdosa kalau membiarkan pemimpin mengkhianati bahasa negaranya.

****

Pada Sabtu 14 Feb. pula Gapena akan menjadualkan mesyuarat Jawatankuasa Penuh bersama-sama pemimpin-pemimpin badan penulis , iaitu kerabatnya dari neger-negeri Semenanjung, Sabah dan Serawak. Isu PPSMI menjadi agenda penting, dan khabarnya akan diadakan juga solat hajat pada sebelah malamnya memohon perkenan daripada Tuhan dalam urusan perjuangannya.

Pagi Ahad esoknya, 15 Feb. akan diadakan perhimpunan dan ucapan-ucapan khas dari tokoh-tokoh tertentu tentang kedudukan bahasa kebangsaan dalam rangka perundangan negara.

Dalam kelompok Gapena ini juga kita menyaksikan bahawa jentera penggeraknya ialah Tan Sri Prof Emeritus Ismail Hussein yang sudah menjengkau usia lebih 70 tahun. Beliau pernah menjadi Pensyarah saya sewaktu di Universiti Malaya pada tahun 60-62, dan juga seorang sarjana dan aktivis budaya yang sangat menjaga silaturrahim, selalu lebih pendiam untuk mendengar.

Ada kalanya muncul dengan fikiran budaya yang kontroversi. Prof Ismail dari dahulu tetap berdiri sebagai seorang patriot yang gigih memikul perjuangan bahasa dan kebudayaan nasional. Memang tak dapat dibayangkan tokoh seperti dia akan mengambil keputusan bertindak yang ditafsir agresif. Tetapi beliau dan para kerabatnya mungkin saja bertindak tegas menghadapi pihak berkuasa dalam isu PPSMI kali ini.

****

Bagaimanakah semua ini bisa mengubah sikap dan pendirian para cendekiawan dan budayawan negara kita, yang selalu mencari langkah-langkah yang lunak dalam segala persoalan sosial-budaya? Baik Dato' Hassan, mahupun Tan Sri Ismail bukanlah contoh-contoh yang terasing, kerana puluhan bijak pandai dan ilmuwan lain juga menjadi sangat prihatin dan berasa getir terhadap apa yang berlaku dalam sistem persekolahan.

Ini adalah keadaan yang sangat malang, yang sepatutnya telah diselesaikan dengan akal yang bijaksana; dan bukan menjadi pertentangan antara kerajaan BN dengan golongan budayawan yang tak ada kepentingan politik kepartian.

Apakah sekarang telah berlaku mungkir janji pemimpin; dan ketidakpercayaan antara rakyat dan pemimpin yang berkuasa?

Apakah pemimpin telah berfikir sangat jauh ke depan yang sukar difahami oleh rakyat sehingga timbul pergeseran pandangan?

Memang pihak berkuasa itu adalah raja atau singa, dan rakyat itu selalu dilihat sebagai jelatang atau pengacau kalau menentangnya, lebih-lebih lagi kalau berhimpun di tengah-tengah jalan bagi mengartikulasikan rayuannya sebagai langkah terakhir.

JANGAN PANDANG BELAKANG
JANGAN PANDANG DEPAN
ADA JIN DI KIRI KANAN

Tiada ulasan: