Friday, February 13, 2009, 3:46:58 PM bahazain@gmail.com (bahazain)
Bog Desa Kota, Baha Zain, http://bahazain.blogspot.com/
PAGI AHAD 15 FEBUARI 2009
RUMAH GAPENA
JALAN DEWAN BAHASA
*PERHIMPUNAN MENENTANG PPSMI.
PERTEMUAN INI MEMBUKAKAN RUMAH GAPENA KEPADA SESIAPA SAJA TETAMUNYA YANG PRIHATIN TERHADAP BAHASA MELAYU DAN BERSIMPATI DENGAN PERJUANGAN BUDAYA OLEH SEKELOMPOK RAKYAT.
Peristiwa di atas mengingatkan saya pada apa yang berlaku 42 tahun dahulu, iaitu pada 3 Mac 1967, apabila Balai Budaya , DBP, penuh tepu dengan pejuang-pejuang nasionalis baik dari parti PAS, UMNO, persatuan guru-guru dan badan-badan bukan kerajaan, serta individu yang komited memperjuangkan bahasa kebangsaan.
Kakitangan DBP yang ada turut menjayakan perhimpunan itu, terutama kerana Badan Bertindak Bahasa Kebangsaan itu sendiri berpusat di DBP.
Perhimpunan luar biasa tersebut menentang Rang Undang-undang Bahasa Kebangsaan 1967 yang sedang dibahaskan di Parlimen. Rang undang-undang ini masih memberi tempat kepada bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi sedangkan sebahagian besar masyarakat Melayu hendakkan bahasa Melayu sahaja sebagai bahasa rasmi yang tunggal.
Rang undang-undang ini bukan sahaja ditolak oleh rakyat biasa, malahan oleh sekelompok 15 tokoh peguam Melayu seperti Kamarul Ariffin (sekarang Tan Sri), dan Daim Zainuddin (sekarang Tun). Mereka tahu akan akibat jangka panjangnya terhadap kedaulatan bahasa Melayu.
Penentangan tersebut menjadi semakin getir apabila orang Melayu menyedari bahawa UMNO di bawah pimpinan Perdana Menterinya Tunku Abdul Rahman, sangat banyak bertolak ansur dengan masyarakat Cina dan India, bukan sahaja dari segi bahasa dan pendidikan, tetapi juga dari segi hak kerakyatan.
Perlu juga diingat bahawa pada tahun 1965 di bawah pimpinan PM yang sama , kerajaan Malaysia telah menyerahkan pulau Singapura yang kaya raya itu kepada kerajaan DAP yang dipimpin oleh Lee Kuan Yew, yang hendak menjadikan Malaysia ini sebagai hak bersama dan sama bagi semua bangsa atau Malaysian Malaysia.
Ini semua menimbulkan perasaan benci dan muak kaum cendekiawan Melayu kerana berasa pemimpin UMNO sangat mengalah dan menyerah banyak kepada tekanan bangsa lain, sehingga merugikan kepentingan perjuangan asal bangsa Melayu.
Daripada karya-karya puisi, cerpen, esei, wacana , dan antologi puisi protes (Keranda 152, Teluk Gong, dan Suara Tujuh) yang terbit pada penghujung dekad 60-an itu dapat kita baca apa yang sebenarnya terpendam dalam jiwa dan fikiran rakyat, yakni ketidak-percayaan kepada menteri-menteri dan Perdana Menterinya.
Kredibilit kerajaan merosot, kepercayaan rakyat merundum serendah-rendahnya, dan orang Melayu berasa pemimpinnya telah mungkir janji dan berkhianat. Akhirnya kesombongan kaum lain menjadi-jadi, dan kemarahan orang Melayu meluap terus.
Jadi memang tidak peliklah apabila tiba Pilihan Raya Umum 1969, kerajaan kalah teruk, dan terjadi perkelahian berdarah dan berbunuh-bunuhan antara kaum Melayu dan bukan Melayu pada 13 Mei 69.
Soalnya sekarang: apakah telah berulang kembali situasi sejarah di mana masyarakat Melayu, terutama cendekiawan , penulis, pelajar dan pencinta bahasanya sudah tidak percaya lagi kepada pemimpin Melayu yang berkuasa? Apakah mereka berasa amanah dan janji sudah dimungkiri? Apakah Menteri-menteri Melayu sudah menjadi begitu jauh (aloof) atau bersikap masa bodoh terhadap suara-suara budaya bangsanya, sehingga tak berasa sedikit pun getar yang bergelombang dalam rohanirakyatnya.
Kalau pemimpin Melayu sekarang yang berusia sekitar 40-50 tahun tidak memahami apa yang membakar jiwa Melayu dan melukai hati orang Melayu pada tahun 1965-1969 , saya tidaklah hairan sangat kerana mereka masih berhingus pada waktu itu, dan tidak insaf akan kesusahan dan kehinaan ibu bapa dan saudara maranya yang rata-rata orang miskin.
Kadang-kadang tidaklah juga adil menuduh mereka yang berjawatan besar dan tinggi sebagai, "Kacang Lupakan Kulit", " Lupa Daratan", atau "Si Kudung Dapat Cincin", kerana mereka telah menjadi mangsa sistem pendidikan yang tidak menanamkan kesedaran sejarah serta semangat patriotisme.
Sistem pendidikan yang kita lalui lebih bertujuan untuk memberi maklumat, menyediakan pekerja mahir untuk pejabat serta kilang atau di ladang-ladang, dan bukan juga untuk melahirkan manusia berfikir, inovatif, berakhlak mulia dan bangga akan tradisi kebudayaannya.
Pada tahun 60-an itu sangat terasa pertentangan pendapat dan idea antara pemimpin politik kerajaan dengan kaum penulis sehingga PENA menerbitkan suatu MANIFESTO PENULIS apabila semakin terasa tekanan dan propaganda politik terhadap kebebasan bersuara.
Establishment pada waktu itu tidak sensitif terhadap fikiran yang alternatif dan gagal membina jambatan antara aktivis politik Melayu dengan aktivis budaya Melayu--satu keadaan yang sama seperti yang sedang berlaku pada hari ini.
Tidak ada engagement yang produktif. Hanya sinisme daripada kedua belah pihak. Hanya kesombongan politik (political arrogance), aloofness dan intellectual snobbery di sana sini.
Manusia sudah tidak autentik lagi; retoriknya lancung dan menjadi suara-suara khemah kepentingan kelompok. Satu zaman yang gelap untuk tanah air apabila manusia tidak tulen dan jujur bersuara; dan pemimpin menjadi kelas eksklusif bersama dengan ahli-ahli parti politiknya di tengah-tengah rakyat jelata yang banyak, yang apolitical.
Walau apapun kita cuba melihat cahaya yang cerah daripada pertembungan yang dilektikal ini. Mudah-mudahan ada kebaikannya; mengembalikan kita kepada asal usul dan kebenaran yang hakiki. Itulah rahmat Allah, yang selalu ada di mana-mana.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan