Jumaat, 20 Februari 2009

Dari Gapena ke Polis Brickfiled

Tuesday, February 17, 2009, 12:39:17 AM bahazain@gmail.com (bahazain)
Blog Desa Kota, Baha Zain, http://bahazain.blogspot.com/

Badan-badan penulis tanah air, Persatuan Sejarah Malaysia, Persatuan Melayu Perlis , GMP, badan-badan bukan kerjaan Pulau Pinang, dan ramai perwakilan lain berhimpun di Rumah Gapena, pada 15 Febuari atau 15.2 sempena Perkara 152 dlm Perlembagaan Persekutuan yg menyataka tentang bahasa Melayu sbg bahasa kebangsaan rasmi negara.

Selepas Tan Sri Aziz, seorang peguam dan bekas Pengerusi Eksekutif MAS, memberi ceramah tentang bahasa Melayu dlm perspektif undang-undang dan perlembagaan, sebahagian hadirin berangkat ke Balai Polis Brickfield, K.L. untuk membuat laporan polis tentang PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik) yg dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran, yang bertentangan dengan semangat Perlembagaan , dan Akta Pendidikan 1966.

Kami berempat : Tan Sri Ismail Hussein, Ketua 1 Gapena, Dato' Dr Zainal Abidin Borhan, Ketua Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya, dan Rjab F.I. , Persatuan Melayu Perlis, dan saya masuk ke Balai Polis jam 12.15, dan selesai membuat laporan yg ditandatangani oleh Tan Sri Ismail , pada jam 1.45. Teman-teman lain, dan sekumpulan besar wartawan menunggu di pintu pagar.

Laporan itu dikendalikan oleh tiga pegawai polis wanita yang sangat bersopan, ramah tamah dan memberikan kerjasama yang baik. Jadi kami tak berasa gelisah sangat selama satu jam di ruang pengaduan itu.

Orang jahat? Tentu kami tidak berasa begitu kerana kami mengadukan tentang orang lain membuat kesalahan supaya disiasat dan diambil tindakan. Kalau kami orang jahat kami akan tunjuk perasaan di jalan raya macam samseng: lempar batu, selipar, baju dan kecuali seluar.

Apa lagi yang dapat kami lakukan untuk meluahkan perasaan tak puas hati terhadap tindakan kerajaan yang merugikan perkembangan bahasa kebangsaan atau bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu yang moden?

Kenyataan akhbar telah dibuat sejak Jun 2002, surat dan e-mel telah dihantar kepada Perdana Menteri, malahan berjumpa langsung dengan mantan PM pada 2002, dan dengan PM sekarang.

Dapatan penyelidikan ilmiah pun dihantar kepada Kementerian Pelajaran. Cuma sembah kaki menteri saja yang tidak dilakukan. Bukanlah kami ini terlalu hina sangat sampai hendak suruh buat seperti itu.

Malam ini sewaktu menonton berita TV 3, keluar kenyataan Menteri Pelajaran, mempersoalkan kenapa baru sekarang hendak buat laporan polis; apakah ada tujuan-tujuan tertentu.

Barangkali yang dimaksudkannya tujuan politik untuk menjatuhkannya. Kami tak berminat tentang politik kepartian, dan persaingan antara tokoh-tokoh politik untuk merebut kekuasaan atau tempat.

Gapena itu sendiri sangat akrab dengan tokoh-tokoh politik UMNO, walaupun apolitical. Politik kami kaum penulis hanyalah politik kebahasaan, dan politik persuratan dan budaya yang bersifat kebangsaan. Apabila bertindak bukanlah didorong oleh niat politik dalam parti UMNO, atau dalam parti pembangkang. Kiranya inilah yang perlu difahami.

Alangkah baiknya kalau Menteri Pelajaran mempelawa kami untuk berdialog atau bermesyuwarah secara ikhlas dari hati ke hati. Malangnya ini tidak berlaku kecuali Persidangan Meja Bulat yang akhirnya membuat rumusan tanpa dipersetujui oleh pesertanya sehingga lebih merupakan propaganda.

Dan hari ini nampaknya TV 3 cuba mencondongkan pemberitaannya supaya memihak kepada pro-PPSMI dengan menggunakan konon e-mel, dan wawancara yg terpilih-pilih.

Siapa orang yg melakukan kebejatan ini. Penonton bukanlah terlalu bebal untuk menerima taktik media yg klise dan mentah ini.

Kami penulis memang menyedari bahawa kita tak boleh melawan kekuasaan politik yang menjadi Raja, Singa atau Naga yg memiliki kekuatan wang ringgit, kekuasaan pelaksanaan, alat propaganda dan orang-orang yg digaji khas untuk melawan siapa saja yg menentang kehendak menteri. Tetapi itulah risiko yang perlu dihadapi oleh penulis, sasterawan, cendekiawan dan siapa saja yang memilki hati nurani (yang insaf akan sesuatu dalam politik negara sedangmerosakkan warisan, jati diri dan tamadun bangsanya).

Malangnya penentangan yang menemukan artikulasi yang tegas dan semakin jelas berlaku pada saat keadaan sosial, politik dan ekonomi agak kacau. Dalam kehidupan ada kalanya semua nasib buruk datang berhimpun pada waktu yang sama. Ini agaknya tanda daripada kepimpinan yang lemah menguruskan hal-ehwal kenegaraan atau tanda bahawa pola-pola kehidupan sosial dan politik lama sedang menempuhi satu asakan nilai-nilai yang fundamental yang tidak difahami oleh pemimpin dan sukar dibendungnya lagi.

Apakah politik pembangunan sedang digempur oleh politik ideologi seperti yang ditunjukkan oleh penentangan idealisme budaya terhadap PPSMI yg berorientasikan filsafat kebendaan dan globalisasi?

Kiranya perlu diperingatkan apabila penulis, penyair, seniman yang selalu tidak memihak, tidak suka campur urusan perebutan kekuasaan di kalangan ahli politik profesional, terpaksa terseret ke dalam kancah politik, itulah pertanda bahawa sesuatu yang sangat serius sedang membusuk di dalam rohani bangsanya seperti keterlibatan pelajar dan budayawan kreatif dalam krisis politik Indonesia pada zaman Soeharto (1998).

Tiada ulasan: