Sabtu, 7 Februari 2009

Kreativiti Indigenus Tercetus dalam Bahasa Ibunda: Jepun Modern

Ainon/UNIKA PTS, 16 Disember 2008 http://www.universitipts.com/
Kreativiti Indigenus Tercetus dalam Bahasa Ibunda: Jepun Modern

Jepun pernah menjadi tanah jajahan empayar Cina. Jepun pernah menggunakan bahasa Cina sebagai bahasa ilmu. Baca di sini.

Selama bangsa Jepun menggunakan bahasa Cina sebagai bahasa ilmu, selama itu Jepun meminjam segala-galanya daripada tamadun Cina, daripada tulisan Cina sehingga agamanya. Selama itu juga cerdik pandai Jepun yang terdidik dalam bahasa Cina tidak menghasilkan sebarang invensyen.

Selepas peperangan Cina-Jepun 1894-1895, kerajaan Meiji membuang bahasa Cina dan menjadikan bahasa Jepun sebagai bahasa penghantar ilmu.

Reformasi Meiji itu telah melahirkan generasi baru cerdik pandai Jepun yang terdidik dalam bahasanya sendiri, yang berfikir dalam bahasanya sendiri, yang berupaya menghasilkan invensyen.

Baca di sini 10 orang inventor kontemporari terpenting dari Jepun.
Ini senarai inventor Jepun modern yang lebih lengkap.
Ini pula 10 invensyen Jepun kontemporari yang paling popular.

And if you think Thomas Edison is the person in history who registered the most inventions you'd be wrong - he actually only had about 1,093 patents. Outdone by Dr. Yoshiro Nakamats, who at 78 years old is still going strong and now has more than 3,200 patents to his name.
Baca lebih banyak di blog Fuad Latip. Dr. Nakamats tidak membenarkan sesiapa yang mahu berotak geliga macam beliau meminum alkohol.

Peta empayar Cina (1905) ini menunjukkan Jepun dan Korea sebagai sebahagian daripada empayar Cina.

Tiada ulasan: