Rabu, 4 Februari 2009

Pengenalan Buku Mengapa Kami Bantah!

PERSATUAN PENTERJEMAH MALAYSIA
(MALAYSIAN TRANSLATORS ASSOCIATION)
171-A, Tingkat 1, Jalan Maharajalela,
50150 Kuala Lumpur, MALAYSIA
Telefon dan Faksimile: 03-21424381
E-mel: terjemah@tm.net.my

Pengenalan Buku Mengapa Kami Bantah!(Muat turun buku Mengapa Kami Bantah! percuma!)

Isu penggunaan bahasa Inggeris menggantikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pendidikan membawa banyak mudarat kepada pembangunan modal insan untuk negara.

Alasan mengapa isu ini ditentang tidak banyak mendapat liputan media. Oleh sebab itu Mengapa Kami Membantah: Penggunaan Bahasa Inggeris bagi Mengajarkan Sains dan Matematik diperlukan bagi memaklumkan masyarakat mengenai mudarat yang akan berlaku. Lapan buah makalah yang ditulis oleh cendekiawan Melayu mengungkapkan kebimbangan ini.

Prof. Shaharir bin Mohamad Zain, bekas Presiden Akademi Sains Islam Malaysia (ASASI) menyatakan bahawa bahasa Melayu sudah berjaya menghasilkan cendekiawan Melayu, dan langkah Kerajaan ini merupakan satu tragedi besar kepada bahasa dan bangsa Melayu.

Profesor Emeritus Abu Bakar Abd Hamid, ahli Kumpulan Prihatin, menjawab lapan soalan yang sering ditanyakan kenapa tindakan mengetepikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pendidikan adalah bertentangan dengan apa yang kita perjuangkan.

Kamal Syukri, ahli Persatuan Linguistik Malaysia pula menyatakan pendapat yang bahasa Melayu akan mengalami kepupusan apabila tidak digunakan lagi sebagai bahasa ilmu.

Prof. Dr. Awang Sariyan, Presiden Persatuan Linguistik Malaysia, mengemukakan hujah betapa tindakan ini menimbulkan kesan negatif kepada sosiobudaya bangsa dan negara.

Datuk Dr. Hassan Ahmad, daripada Karyawan, meninjau betapa rapatnya hubungan bahasa dengan perjuangan bangsa, dan betapa tindakan ini melemahkan nasionalisme.

Nor Hashimah Jalaluddin, tenaga pengajar di universiti membuat kajian mengenai penerimaan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, dan mendapati langkah ini akan hanya menimbulkan konflik antara yang miskin dan yang kaya.

Profesor Emeritus Dr. Abdullah Hassan, Presiden Persatuan Penterjemah Malaysia menghujahkan bahawa bahasa adalah wahana yang memindahkan himpunan memori bangsa daripada satu generasi kepada satu generasi. Apabila bahasa Melayu luput daripada benak Melayu, maka jati dirinya turut berubah.

Akhir sekali, ada banyak persatuan yang membincangkan isu ini, tetapi hanya resolusi PEMANIS yang dapat dimasukkan ke dalam jilid ini. Yang lain sering tidak didokumentasikan. Oleh itu, resolusi kongres-kongres begini perlu didokumentasikan bagi memaklumkan kepada kerajaan betapa isu ini memerlukan penanganan bijaksana dan memandang jauh ke hadapan.

Profesor Emeritus Dr. Abdullah Hassan
Presiden,
Persatuan Penterjemah Malaysia
19 Oktober 2006
Muat turun buku Mengapa Kami Bantah! percuma!

Tiada ulasan: