Sabtu, 7 Februari 2009

PMR 2008: Respons Hussen, PPSMI Gagal!

Respons 1 "Lagi-lagi Isu Murid Menjawab dalam Bahasa Inggeris"
http://profabdullah1.wordpress.com
PPSMI: Rasanya Markah Lulus PMR 2008 KPM 10%!
Respons Hussen pada 01/01/2009 at 9:42 am


Saya sangat kecewa dengan kenyataan Ketua Pengarah Pelajaran KPM dalam rancangan khas isu PPSMI di TV1 (30 Disember 2008). Seolah-olah melalui bahasa Inggerislah murid-murid akan lebih faham dan menguasai Sains dan Matematik.

Saya bukanlah seorang yang cerdik pandai, tetapi pada pengamatan saya, di sekolah di Malaysia tidak ada guru BM yg menerangkan isi pengajarannya dalam BI untuk memahamkan muridnya tentang isi pengajarannya. Kalau adapun, mereka itu bukan guru opsyen Bahasa Melayu. Tetapi saya yakin bahawa terdapat guru BI yang menggunakan BM untuk menerangkan isi pengajarannya.

Dalam isu PPSMI, saya terkejut dengan peratusan murid yang menjawab dalam BI bagi mata pelajaran Sains dan Matematik. SEPATUTNYA 100% kerana P & P bagi kedua-dua mata pelajaran ini adalah bahasa Inggeris. Kalau tidak 100%, bermakna PPSMI GAGAL!

Berkaitan dengan perkara yang saya katakan tadi, saya yakin bahawa guru-guru Sains dan Matematik masih menggunakan Bahasa Melayu untuk memandaikan murid-muridnya. Adalah satu PEMBOHONGAN kalau mereka kata mereka menggunakan 100% BI dalam kelas. Itu hanya MINTA PUJI, lebih-lebih kalau pegawai KPM datang ke sekolah.

Seperkara lagi, KPM masih tidur dibuai mimpi kerana masih tidak sedar bahawa bahasa Melayu dah semakin terkubur. Tanyalah murid-murid tingkatan 5 (sains tulen), apa maksud PENGAMIRAN atau PEMBEZAAN. Mesti ramai yang tidak tahu. Kalau mereka tahu pun sebab guru mereka menggunakan BM dlm kelas. Ini bermakna kita telah buang perkataan ini dlm sistem pendidikan sekolah.

Saya yakin, memang benarlah ramalan ahli akademik bahawa BM dalam Sains dan Matematik akan hilang dan dibunuh secara konsisten sekiranya PPSMI diteruskan. Tengok saja di pasaran, buku-buku Sains dan Matematik (peringkat sekolah), semuanya dalam Bahasa Inggeris.

Hebat sangatkah Bahasa Inggeris? Hina sangatkah Bahasa Melayu?

Saya mengajarkan Matematik PMR kelas hujung. Murid saya 83 orang (2 kelas, hujung). Setiap kali ujian atau peperiksaan, hanya 3 hingga 5 orang sahaja lulus (markah lulus 40%). Maksudnya peratus lulus maksimum lebih kurang 6%. Tapi dlm PMR 2008 yang diumumkan baru-baru ini, hanya 17 orang sahaja yang gagal. Peratus lulus 79.51%n. HEBAT, KAN! Tak tahulah markah lulus KPM. Rasanya 10% saja. Itu yang meningkat keputusan Matematik PMR.

Apakah pun, kita teruskan perjuangan membantah PPSMI. Dasar ini dasar yang akan membunuh Bahasa Melayu di bumi sendiri. Bahasa Melayu mesti diangkat dan diangkasakan. Takkan roket kita ke angkasa nanti menggunakan BI. Mestilah menggunakan bahasa Melayu.

Wassalam.

Tiada ulasan: