Sabtu, 7 Februari 2009

PMR 2008: Respons Anak UKM, Salah Ubat

Respons 2 "Lagi-lagi Isu Murid Menjawab dalam Bahasa Inggeris" di http://profabdullah1.wordpress.com
PPSMI: Ini Soal Maruah, Bukan Peratus Lulus!
Respons Anak UKM Jati pada 02/01/2009

Ulasan Kementerian Pelajaran Malaysia mengenai keputusan PMR bagi Sains dan Matematik memang pelik. Kita bercerita fasal maruah, mereka bercerita fasal kelulusan. Kita bukan membincangkan masalah pelajaran Sains dan Matematik, tetapi penguasaan bahasa Inggeris.

Inilah masalahnya apabila yang mengulas perkara ini kakitangan kerajaan. Sepatutnya Menteri yang ulas, sebagai kakitangan kerajaan, beliau hanya baca atau ulas apa mengikut rentak kemahuan politik.

Kita membicarakan maruah bahasa Melayu dan seterusnya bangsa Melayu, sudah mampuskah jati diri orang Melayu di bumi Malaysia. Bahasa Melayu dijatuhkan martabatnya masih lagi masih lagi tidak sedar. Sebab itulah DAP berani mencabar maruah bahasa Melayu di Pulau Pinang.

Tun Dr. Mahathir adalah idola saya, tetapi dalam bab PPSMI ini saya amat tidak bersetuju dengan Tun, maaf Tun. Tun telah salah diberi nasihat dan Tun gopoh dalam hal PPSMI ini. Yang saya hairan, tidak ada usaha untuk memantapkan bahasa Inggeris dalam kalangan pemimpin dan penduduk Melayu kita!

Kenapa kita tidak adakan radio dan tv serta laman web dan lain-lain usaha khas untuk mantapkan penguasaan bahasa Inggeris. Susah sangatkah bahasa Inggeris itu, sehingga terpaksa menjatuhkan maruah bahasa Melayu. Inilah masalahnya. Tidak ada usaha yang bersungguh-sungguh untuk mantapkan bahasa Inggeris terutama dalam kalangan penduduk luar bandar. Setakat mata pelajaran bahasa Inggeris dalam kelas sahaja mana cukup!

Inilah masalahnya, kita menggunakan ubat yang salah untuk penyakit yang telah pun dikenal pasti. Cendekiawan Melayu yang berjiwa Melayu patut bangun seperti Mat Kilau bangun menentang penjajah Inggeris. Walaupun Inggeris telah lama pergi, tetapi darah Inggeris masih ramai lagi di Malaysia. Janganlah cendekiawan Melayu menjadi cendawan!

Usaha Korea, Jepun dan China memantapkan bahasa Inggeris pada masa ini tidak mengorbankan maruah bahasa mereka.

Tiada ulasan: