Sabtu, 14 Mac 2009

Rupa-rupanya Tulisan Itu Macam Suara Pak Kadok

Mahathir dan Bahasa Melayunya
14 Mac 2009 http://1426.blogspot.com/2009/03/mahathir-dan-bahasa-melayunya.html

PPSMI bermula dari keputusan mendadak Mahathir yang kunun-kununnya tindakan terbaik dalam mengurangkan masalah siswazah yang tidak mahir berbahasa Inggeris.

Saya ada beberapa komen secara sepintas lalu.

Mahathir tidak membuat apa-apa kajian sebelum melaksanakan PPSMI dan semua menteri kabinet, pemimpin United Malay National Organisation bersetuju tanpa bantahan.

PPSMI adalah cara untuk memberi kontrak pada kroni secara atas angin.

Apakah PPSMI mengambil kira majoriti anak-anak kampung yang tidak mempunyai pilihan seperti anak-anak orang berada dan tinggal di bandar-bandar?

Pengajaran bahasa Inggeris mesti dipertingkatkan. Saya sendiri belajar bahasa Inggeris paling berkesan sewaktu dihantar ke kursus intensif selama 6 bulan di UiTM sebelum ke New Zealand, dimana 6 bulan itu lebih berkesan dari 11 tahun di sekolah!

Mahathir yang terus mempertahankan kesilapan beliau itu, saya berpendapat, Mahathir tersilap dalam menyamakan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris.

Juga silap yang sains dan matematik sahaja boleh memajukan bangsa dan negara. Pemikiran sehala seperti ini membahayakan sekali. Apakah seni, sastera, geografi, sejarah tidak boleh memajukan negara?

Penguasaan ilmu bukan sekadar belajar sains dan matematik dalam bahasa Inggeris. Jepun, Jerman, Rusia dan lain-lain negara/bangsa lebih maju dari orang Inggeris.

Pandai berhujah dalam bahasa Inggeris diperingkat antarabangsa tidak semestinya kerana dia belajar sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.

Membanyakkan istilah sains dalam bahasa Melayu akan sama memperkembangkan bahasa Melayu dan ini penting sebagai jati diri. Apakah orang Jepun dan Korea ketinggalan kerana belajar sains dan matematik dalam bahasa sendiri?

Mahathir kata - Akan rosaklah bangsa dan negara jika dasar negara ditentukan oleh orang yang berdemonstrasi. Lebih rosak lagi jika yang berdemonstrasi didalangi oleh politik pembangkang.

BANGANG-nya Mahathir, apabila kerajaan yang kini mengikut undang-undang Mahathir di mana semua protes ditutup ... suara rakyat tidak didengari, demonstrasi adalah perlu dan dibenarkan oleh perlembagaan serta demokrasi.

Perlembagaan negara menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar!

Tiada ulasan: