Rabu, 4 Mac 2009

Sejarah PPSMI Berdasarkan Ingatan

H Fansuri Harakahdaily Wed Mar 04, 09 3:22:59 pm MYT

Saya menulis berdasarkan catatan ingatan. Penulisan ini bukanlah penulisan akademik. Justeru, ia bolehlah dimaafkan kerana saya tidak ingat tarikh-tarikhnya dengan tepat.

Ia adalah sebuah rangkuman kisah tentang bagaimana Perdana Menteri ketika itu, Dr. Mahathir bin Mohamad telah membuat keputusan berhubung PPSMI.

Sebagai mukadimah, biarlah kita sebutkan bahawa semua itu berpunca daripada kemelut ekonomi yang melanda pada suatu ketika dahulu.

....

PPSMI bermula dengan sebab ramainya mahasiswa yang merungut akibat tidak mendapat pekerjaan sekitar tahun 1998, akibat kemelesetan ekonomi.

Saat itu, industri pendidikan yang laris di USM misalnya adalah Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan. Siswa matrikulasi terpengaruh dengan "kempen rahsia" agar menjadi cikgu sekolah atau pendidik dalam bahasa yang lebih lunak.

"Sekarang ekonomi teruk. Tapi, pendidikan tetap berjalan. Kalau nak cari kerja, baik hang masuk Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan, jadi cikgu," kata seorang senior kepada kami ketika itu. Malah, pensyarah matrikulasi turut mendorong kami membuat pilihan demikian. Demikianlah, serba sedikit kisah-kisah yang lalu.

Kemudian, dalam masa yang sama, pada tahun 1998 itu juga terdengar semacam ada rungutan dalam kalangan ratusan graduan kita bahawa ijazah-ijazah mereka sudah tidak laku di pasaran kerjaya.

"Aku hantar 20 resume, CV dekat 20 buah kilang. 19 kilang tu tak panggil pun aku untuk interview, hanya 1 kilang saja yang panggil aku interview," kata seorang rakan yang suka berjenaka.

"Habis tu, yang 1 interview tu hang dapat tak?" tanya saya dan rakan-rakan.

"Huh! Yang satu tu pun tak dapat!" katanya. Kami semua ketawa. Sepatutnya tidak elok ketawakan masalah orang. Tapi dia pandai berjenaka mengenai kisah nasibnya yang terumbang-ambing itu. Sehingga kini tidak dapat dikesan bagaimana nasib rakan saya itu sekarang.

"Apa alasan yang mereka beri?" tanya saya lagi.

"Kata mereka, aku tak fasih bahasa Inggeris," tambah rakan saya itu. "Satu lagi, aku tak pandai Mandarin."

Agak-agaknya, pada ketika itu, sesiapa yang tahu bahasa Inggeris dan boleh sedikit-sedikit berbahasa Mandarin, adalah suatu bonus untuk mendapatkan pekerjaan agaknya. Ramai juga orang yang mempertikai kenapa dengan tiba-tiba Mandarin telah menjadi prasyarat dan bahasa Inggeris tiba-tiba menjadi sebab, prasyarat untuk mendapatkan pekerjaan?

Ucapan Mahathir dan Najib si pengampu

Pada saat itu juga Najib memegang jawatan sebagai Menteri Pelajaran. Di tangan beliau terletaknya beban tanggungjawab menyusun satu silibus kursus yang dinamakan sebagai Malaysian University English Test (MUET). Ada bantahan awal dari PKPIM yang pada ketika itu saudara Amidi Abdul Manan menjadi Presidennya.

Adakah MUET itu timbul sebagai reaksi dan respon terhadap rungutan mahasiswa yang sukar mendapat pekerjaan pada waktu itu? Wallahu'alam.

Kemudian, seperti biasa, walaupun ada bantahan ke atas sijil MUET itu, ia tetaplah berlangsung dan berjalan seperti biasa. Bantahan PKPIM itu tidak seperti bantahan PKPIM dalam isu PPSMI sekarang.

Diriwayatkan juga, pada ketika itu, Perdana Menteri Dr Mahathir dalam satu ucapannya berkata bahawa menjelang 2020 ini Malaysia memerlukan lebih ramai tenaga kerja. Apabila Najib mendengar ucapan Mahathir itu, mungkin didorong perasaan ingin mengampu Perdana Menteri, Najib mengurangkan tahun pengijazahan di universiti.

Maka, semua tahun pengajian di universiti yang mengambil masa empat tahun dikurangkan kepada tiga tahun. Pensyarah pun terpaksa membuat pilihan dengan sebab pemendekan tahun pengajian yang dirancang oleh Najib itu.

Antara pilihan mereka ialah: Pertama, mengurangkan isi kandungan silibus pengajian. Kedua, memadatkan, memampatkan isi kandungan silibus itu.

Bagi tujuan ini, pensyarah terpaksa mengajar di kuliah dengan laju. Walaupun ada siswa yang tak faham, pensyarah tidak peduli soal itu. Yang penting, isi pengajian mesti dihabiskan dalam tempoh tiga tahun.

Siswa-siswa universiti semakin lesu dengan bebanan, tekanan akadmeik yang bertambah gara-gara kebodohan Najib itu.

Tiada kerja kerana ekonomi meleset atau sebab tak fasih BI?

Sekali peristiwa, Dr. Mahathir barangkali terdengar juga desas-desus rakan-rakannya dalam kalangan kapitalis mungkin, bahawa antara sebab mahasiswa itu tidak mendapat pekerjaan adalah disebabkan pelajar itu kurang lengkap berpengetahuan dalam berbahasa Inggeris.

Hakikatnya, pada waktu itu, memang kilang-kilang dan syarikat-syarikat sedang berusaha keras membuang pekerja seperti mana yang berlaku sekarang ini. Dan, semua itu berlaku kerana kemelesetan ekonomi dunia menjalar secara global kerana ekonomi kita bersandar dalam sektor-sektor tertentu dengan Amerika.

Bagi mengelakkan rasa beban bersalah ini, maka kerajaan telah pun meletakkan beban kesalahan itu di atas bahu pelajar itu sendiri. Kenapakah mahasiswa tidak cekap berbahasa Inggeris? Kerana kamu tak fasih berbahasa Inggeris, maka sebab itulah kamu tidak berhasil mendapatkan pekerjaan.

Walhal, hendak dapat pekerjaan bagaimana kalau memang pada waktu itu, segala kilang dan syarikat tertentu sedang berusaha keras nak buang tenaga buruh bagi menjimatkan bebanan kos yang terpaksa mereka tanggung selama ini.

Jika dahulu, ekonomi berkembang, syarikat dan kilang memang mahukan ramai pekerja dan tenaga buruh, maka jika kita tak fasih pun berbahasa Inggeris, kita tentu mendapat pekerjaan itu.

Orang nak gunakan khidmat dan tenaga muda mahasiswa. Jadi kalau tak fasih bahasa Inggeris pun, kilang dan syarikat itu akan buat inisiatif bagi memahirkan pekerjanya untuk berbahasa Inggeris jika ada keperluan mendesak untuk tujuan itu.

Bermodalkan penipuan, sikap tidak jujur inilah, maka Mahathir mula menyalahkan pelajar sendiri, menyatakan sikap kita yang tidak peduli bahasa Inggeris telah mengakibatkan barah dalam kehidupan sendiri, sehingga tidak berjaya mendapat pekerjaan, walhal pada ketika itu memang kilang dan syarikat sedang berusaha keras menyingkirkan pekerjanya.

Sedikit demi sedikit, Dr. Mahathir membuat ucapan-ucapan seperti itu dan terhasillah apa yang dinamakan sebagai PPSMI yang ada sekarang ini selepas wujudnya idea seperti mahu mewujudkan sekolah beraliran Inggeris yang kemudiannya telah ditentang oleh tokoh-tokoh bahasa dalam negara kita.

Kalau anda perhatikan iklan malam-malam yang menunjukkan bahawa Malaysia sekarang sedang berhempas pulas untuk mengatasi masalah kegawatan, kemelesetan ekonomi sekarang, maka di situlah PPSMI bermula.

Sayangnya, dengan sebab masalah kegawatan ekonomi, anak bangsa menjadi mangsa. Marahkan nyamuk, satu kelambu terbakar hangus!

Hatta, syahadan wal arakian, demikianlah alkisahnya. Wallahu'alam.

3:13 p.m, 4 Mac Sekolah Pemikiran Kg Baru
Bantahan, maklumbalas, kritikan, saranan boleh dimajukan lewat mel-e ibnuamir@yahoo.com.

Tiada ulasan: