Ahad, 22 Februari 2009

Akhirnya Kita Kembali Juga Kepadanya

Oleh Dato’ Baha Zain, Desa Kota, 20 Februari 2009 ….
....

Beberapa hari sebelum ini saya ada menyebut dalam blog saya nama beliau dan Tun Daim Zainuddin antara 15 peguam Melayu yang menandatangani memorandum menentang Rang Undang-Undang Bahasa Kebangsaan (1967) yang masih memberi tempat kepada bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi di samping bahasa Melayu. Beliau mengesahkannya, malah menyebut nama lain ialah Allahyarham Tun Hussein On, ayah kepada Menteri Pelajaran sekarang. Adalah cukup ironis apabila YB Dato' Hishamuddin, puteranya sendiri kini menjadi sasaran kritikan penulis, cendekiawan , pelajar dan sejumlah ahli politik Melayu (UMNO , PAS, dan PKR) kerana mempertahankan penggunaan bahasa Inggeris yang tak masuk akal untuk mengajar sains dan matematik kepada budak-budak sekolah.

Sejurus kemudian datang Tun Daim, bekas Menteri Kewangan, dan duduk bersama kami. Beliau bertanyakan khabar tentang bahasa, dan apa saya buat sekarang. Saya mengenali beliau sewaktu dahulu beliau juga turut memberi ceramah pada hujung 60-an menentang bahasa Inggeris untuk dijadikan bahasa rasmi di samping bahasa kebangsaan. Kemudian sewaktu dialog prabelanjawan (prebudget dialog) di Kementerian Kewangan, saya mengemukakan permohonan bagi pihak pengarang agar bayaran royalti dikecualikan daripada cukai pendapatan. Beliau sebagai Menteri Kewangan tanpa banyak cakap meluluskannya.

Seperti biasa Tun Daim berpakaian ringkas dan biasa, dan kami juga menyebut tentang Dr. Kassim Ahmad yang khabarnya kurang sihat sekarang, tetapi aktif membuat kajian tentang agama.Dalam perjalanan pulang saya terfikir apakah pemimpin-pemimpin politik muda hari ini benar-benar insaf akan perjuangan dua tiga dekad yang lalu, terutama usaha Allahyarham Tun Razak mendaulatkan dan memberi maruah kepada bahasa Melayu, dan juga merintis tempat dan asas bertapak yang selesa bagi menteri-menteri Melayu pada hari ini, terutama pemimpin-pemimpin UMNO.

Tidakkah aneh kalau pemimpin-pemimpin yang naik ke atas seperti Tun Mahathir (punca masalah kebahasaan sekarang), Dato' Seri Abdullah Ahmad, Dato Najib, dan Dato Hishamuddin , dan menteri-menteri kabinet Melayu, bersikap tidak peduli langsung terhadap rintihan, rayuan dan suara-suara kuat orang Melayu yang memperjuangkan agar bahasa Melayu dipelihara sebagai bahasa ilmu ? Kenapa? Apakah ertinya "Melayu" itu kepada mereka?

Apakah makna istilah "Melayu" itu pada mereka? Jadi janganlah menyalahkan pengarang, ilmuwan, cendekiawan, aktivis budaya, dan generasi pelajar menunjukkan protesnya kepada pemimpin-pemimpin dan hilang kepercayaan kepada mereka sebagai pembela MELAYU: bahasa Melayu, agama Islam, adat resam dan kebudayaan Melayu ( unsur-unsur dan amalan hidup yang mensyaratkan seseorang itu layak dipanggil Melayu).

Bolehkah sesiapa yang tidak mengutamakan bahasa Melayu, malah meminggirkannya dalam kegiatan penting negara, mengaku dirinya Melayu; dan bercakap atas nama membela Melayu?

Akhirnya izinkan saya mengulangi penutup ucapan Allahyarham Dato' Asri Muda, tokoh PAS yang sangat terkenal , sewaktu menentang Rang Undang-undang Bahasa Kebangsaan (1967) di Dewan Parlimen ( Mac, 1967) di depan Perdana Menteri Allahyarham Tunku Abd Rahman:

"Akhirnya , Tuan Yang Dipertua, saya berani menyatakan di sini bahawa tentulah bangkangan yang saya kemukakan ini akan ditindas atau akan dikalahkan dengan jumlah kepala-kepala penyokong kerajaan dalam Dewan ini nanti, tetapi, tuan Yang Dipertua, biarlah sejarah mencatatkan bahawa kelulusan rang undang-undang ini adalah tambahan daripada dosa-dosa jenayah politik UMNO yang telah begitu banyak untuk diadili oleh mahkamah sejarah keturunan bangsa Melayu yang akan datang kelak." (Keranda 152: Bahasa Kita; Aair Mata & Maruah Kita. KL: PLM, 2002, halaman. 20)

Tiada ulasan: